• English
Logo
SEO оптимизация

Линк билдинг - какво е изграждането на връзки за SEO

Link building

Линк билдингът или изграждането на връзки е един от основните аспекти на SEO оптимизацията. Можете да напишете една страхотна, подробна и полезна публикация, но ако търсачките не могат да намерят връзки към нея, тя най-вероятно няма да бъде посетена от никой.

За да може Google да открие публикацията ви, тя се нуждае от връзки сочещи към нея от други уеб сайтове. Колкото повече връзки от различни уеб сайтове имате, толкова по-добре. Но внимавайте - трябва да отбележим, че качеството на тези връзки е от огромно значение! Не всяка връзка има еднаква стойност. Дори по-лошо: някои връзки могат да окажат негативно влияние върху сайта ви. В тази публикация ще ви обясним в основи как се изграждат връзки, които да окажат позитивен ефект върху вашия сайт.

Какво представлява връзката (link)?

Най-просто казано, връзката или “хипервръзката” е връзка между две страници в интернет. С помощта на връзка можете да насочвате хората към страница, публикация, изображение или друг тип медия в интернет. Връзките съществуват на първо място за хората: с помощта на връзка можете лесно да "пътувате" от едно място в интернет до друго.

Но връзките служат добре и на търсачките; ботовете на търсачките, които следват връзките, за да откриват други или нови страници в интернет. Този процес се нарича обхождане. За да може роботът да открие вашия уебсайт е необходимо да има поне една хипервръзка към него от уеб сайт, който вече се обхожда и е познат на търсачката. Едно от първите неща, които трябва да направите, след като публикувате вашия нов сайт в Интернет е да се уверите, че получавате тази първа връзка.

Връзка в HTML

Image of computer symbols

В езика за кодиране HTML хипервръзката изглежда по следния начин:

<a href="https://seo-webdesign.bg/seo-optimizaciya/">SEO оптимизация</a>

Първата част съдържа URL/интернет адреса, към който препращате. В този случай това е URL адресът на страницата на нашия уебсайт (seo-webdesign.bg). Втората част (SEO оптимизация) показва текста, върху който може да се кликне и който ще видите на страницата. Наричаме тази част от текста "текст котва" или само “котва”. По-често може да чуете термина на английски, без превод - “анкър текст”. Може да прочетете повече за този тип термини в по-голяма подробност в нашата статия за термини при Off-page оптимизацията.

Текст котва / анкър текст

Анкър текстът има две основни цели: той трябва да описва за какво става дума в свързаната страница и трябва да привлича вниманието на хората, за да кликнат. 

Ако дадена връзка има добре съставен анкор текст, това има две предимства:

  • повече хора щракват върху него, което води до повече директен трафик
  • той ще помогне на търсачките да разберат за какво се отнася вашата страница, което може да доведе до повече трафик от търсачките.

Разбира се, не можете да контролирате начина, по който другите слагат връзки към вашия сайт, но можете да го използвате, за да подобрите вътрешните си връзки.

Какво представлява изграждането на връзки?

Изграждането на връзки се отнася до маркетинговите усилия за получаване на връзки от други уеб сайтове сочещи към вашия уебсайт. То се разглежда като един от най-мощните инструменти за постигане на по-високо класиране на сайта ви в търсачките като Google и Bing.

Ако много висококачествени връзки водят към определена страница на вашия сайт, търсачките ще я сметнат за популярна, полезна или значима статия и следователно ще я класират по-високо.

Качество на връзките

Едно от първите неща, които трябва да научите е че не всички връзки са еднакви. Някои връзки са по-качествени от други. Например, връзка от авторитетен уеб сайт, за предпочитане тематично свързан с вашия, “струва” повече от случайна връзка от малък уеб сайт, който никой не познава. Така че, ако имате ресторант, ще бъде по-добре да получите връзка от статия с ревю на ресторант (тематична статия) в уебсайта The Guardian (който е с висок авторитет), отколкото, да речем, връзка от уебсайта на някакъв сайт за недвижими имоти.

Това улеснява избора на сайтове, от които бихте искали да получавате връзки, но в същото време прави много по-трудно получаването на така желаните висококачествени връзки.

“Съмнителни” техники

Тъй като изграждането на връзки не е лесно, в миналото се появиха много “сиви” методи за изграждане на връзки. Преди години, SEO специалистите се опитваха да изиграят системата, като купуваха връзки от така наречените “ферми за връзки” - това са сайтове, чиято единствена цел е да публикуват връзки към други уеб сайтове с цел повишаването на тяхното класиране. Ето защо изграждането на връзки има донякъде негативна репутация.

В резултат на това Google се намеси със сериозни наказания. Ако сайтът ви получи връзки от уеб сайтове със съмнителна репутация, той може напълно да изчезне от резултатите от търсенето. Съветваме ви да се въздържате от някои от тези рискови трикове за изграждане на връзки. 

Какво трябва да направите, за да получите връзки?

Да си дойдем на думата. Какво трябва да направите, за да получите тези ценни връзки? Ние вярваме в цялостния подход за изграждане на връзки. Първо, ще трябва да създадете уеб сайт, към който хората да искат да поставят връзки сами. Звучи толкова просто: Създавайте висококачествено, забавно, оригинално или изключително съдържание, което хората искат да споделят. Но как да го направите?

На първо място, трябва да разберете коя е вашата аудитория. Трябва да си отговорите ясно на следните въпроси:

  • До кого се опитвате да достигнете със съдържанието си?
  • От какъв вид съдържание се нуждаят те?
  • Каква информация търсят и какъв вид въпроси задават?
  • Какви думи използват?
  • Какъв вид уеб сайтове посещават?

Създаването на такова съдържание става много по-лесно след като си изясним отговорите на тези въпроси. Тогава вашия уебсайт ще може да отговаря на нуждите на вашата аудитория. Освен това, когато създадете тази страница с ценно съдържание за вашата аудитория и знаете къде е вашата аудитория (кои уеб сайтове посещават), ще имате отправна точка за дейностите си по изграждане на връзки: можете да започнете да се обръщате към собствениците на тези уебсайтове.

Ето какво представлява изграждането на връзки накратко: Споделяне на статията ви с хора или уебсайтове, които може да са заинтересовани да я споделят. Ето защо е от ключово значение да се насочите към правилната ниша за вашия онлайн магазин, блог или фирмен сайт.

Тази насоченост намалява броя на хората, с които ще трябва да се свържете, и увеличава шансовете действително да получите връзка към вашия сайт. Хората ще поставят връзки от своя уебсайт към вашия, само ако това е в интерес на тяхната аудитория (или в техен собствен интерес). Ще може да ги убедите да публикуват линк към вас само ако вашият продукт или съдържание наистина са качествени.

Често използвана тактика на хората и фирмите с продукти е да предложат безплатно техния продукт за ревю. И винаги не забравяйте да се свържете с тях лично, тъй като това ще доведе до по-добри резултати. 

Гласувай
crosschevron-down