Да решите да продавате онлайн не е никак лошо решение. Интернет предлага широк достъп до голяма аудитория, стига да знаете как да я достигнете и да ѝ привлечете вниманието към вашите продукти. Безспорно, един от най-полезните канали за продажби онлайн са електронните магазини.
За да създадете такъв обаче ще са ви нужни определени умения. Щом сте попаднали на нашия уеб сайт, най-вероятно искате да продавате в интернет, през онлайн магазин, но не знаете как да го направите. Решихме да подготвим кратък наръчник какви характеристики трябва да обмислите преди да пристъпите към изработка на онлайн магазин. Всички тези неща ще са ви от полза на вас, да си изясните идеята, структурата и основното послание, което искате вашият сайт да предава, но също така ще са от полза и на дигиталната агенция, която ще го изработи, за да може тя да го изгради най-близко до вашите очаквания. Приятно четене!
Ако вече имате утвърден бранд, то тогава тази стъпка не ви е необходима. Ако обаче нямате, то е най-добре да обмислите внимателно бранд името с което ще популяризирате продуктите си. Важно е да е кратко, ясно име, което не оставя грешно впечатление. Помислете за нещо, което характеризира вашите продукти или някакви техни свойства.
Нашият съвет е да си дадете поне 1-2 седмици, в които да обмислите името и бранда. Ето няколко съвета, които ще са ви от полза:
Много хора не знаят, че това всъщност са две съвсем различни неща. Домейн името е адресът, под който вашите клиенти ще ви откриват в интернет. Хостинг е мястото, където се запазват всички файлове, от които е изграден вашият уеб сайт. И двете неща се заплащат, като хостингът се плаща или всеки месец или на година, докато домейн името се купува еднократно.
След като сте избрали бранд име и домейн име е време да си изберете и лого. Ако не можете да си направите сами, може да поръчате на някой да ви изработи такова. Важно е, да е отчетливо, да не води до лоши асоциации и да е достатъчно близко по символика до вашия бранд и идентичност.
Някои уеб сайтове са изградени така, че клиентите могат да пазаруват с дебитни/кредитни карти или с PayPal. За да разберете какъв метод за плащане е най-подходящ при вас, е от съществено значение да си познавате аудиторията.
В България, най-разпространеният метод е чрез наложен платеж, където клиентът плаща на куриера, който му доставя стоката. Куриерът издава бележка и на следващия ден, парите са при вас. Този метод е най-популярен, заради ниското използване на кредитни и дебитни карти, както и високите такси при онлайн плащанията. Ако все пак държите да може да се плаща директно в уеб сайта ви, то тогава трябва да проверите следните неща:
Доставянето на стоките също е от съществено значение. За да са доволни клиентите, продуктът е необходимо да дойде на време, да не е с нарушена опаковка, счупен, натъртен, изгубен или др. Тоест, фирмата за доставки трябва да е отговорна и цените ѝ за транспорт да не са прекалено високи. С повечето фирми можете да подпишете бизнес договор, който да уговаря условията. На уеб сайта ви трябва да има изрично упоменато с кои доставчици работите и колко ще струва доставката до врата и до офис на доставчика.
Нашият съвет е да погледнете конкурентите ви с кои доставчици работят и да прецените, дали те не са най-добрия избор и за вашите продукти.
Макар и със сигурност да има подробности, които ще се променят, важно е да можете да определите главната функционалност и външен вид на вашия онлайн магазин. Стилът на началната страница примерно е от голямо значение, защото това ще виждат хората първоначално, като посетят сайта ви. Клиентите трябва да могат да разберат от един поглед точно какъв тип бизнес сте и какво продавате/предлагате. Началната ви страница може да бъде обикновено изображение, слайдшоу или видео. Например магазините, продаващи луксозни продукти, трябва да имат високо качество изображения. Магазините пък, които продават по-сложни продукти, може да искат по-опростен образ, придружен от повече текст.
Важно е да обмислите и какви страници ще има в главното меню. Как ще са разделени продуктите ви по категории? Една категория ли ще има или няколко?
Допълнително може да разгледате и какво ви харесва като:
Този списък може да бъде много дълъг, така че ако нещо ви е харесало в някой друг уеб сайт, запомнете го и го покажете на специалистите, които ще изграждат вашия сайт.
Всеки онлайн магазин трябва да има контактна страница, както и страница „За нас“, в която накратко да разкажете за вашия бизнес и за вашата мисия.
Изработката на онлайн магазин е само по-лесната част от цялостното развитие на бранда. Трябва да знаете, че след, като сте готови и електронния магазин е работещ ще ви трябват в пъти повече средства за реклама и маркетинг. Посетителите няма да започнат да намират стоките Ви, ще трябва да стартирате рекламни кампании в Google Ads или Facebook (това зависи и от нишата на бизнеса). Ако си правите дългосрочни планове не е зле да заложите и на SEO оптимизация, за която се изисква време и търпение, но резултатите и продажбите от оптимизация на един сайт са дългосрочна инвестиция.
По-горе изброихме общите неща, за които е хубаво да помислите при изграждането на един уеб сайт. Ако обаче вие сте се насочили към онлайн търговията на дрехи, то тогава има някои неща, които е хубаво да знаете предварително.
Важно е, да имате снимки с добро качество и да се виждат дрехите поне от два ъгъла. Освен това, е необходимо, когато продавате дрехи, техните размери да бъдат означени, както и да има таблица със самите размери към всеки продукт.
Препоръчително е, да има и допълнителна информация за дрехата, като специфични неща по модела, платовете, които са използвани и дори къде е подходящо да се облече дадената дреха. Всичко това трябва да присъства на продуктовата страница, заедно с цената и начините за доставка.
Хубаво е, онлайн магазините за дамски и мъжки дрехи да имат и блогове с информация, в които да присъства повече информация за стила облекло, което магазинът предлага. Това е с цел, клиентите да разполагат с пълната информация какво си поръчват и как биха могли да го поддържат, както и за какви поводи, даденото облекло е подходящо.
Храната е специфичен продукт, който на първо място се нуждае от особена грижа. Повечето хранителни продукти са зависими от температурата и срокът им на годност е ограничен. Това прави тези две характеристики абсолютно задължителни да бъдат споменати, когато става въпрос за онлайн магазин за продукти.
Освен това всеки хранителен продукт е необходимо да има информация за това, в какво количество се продава, каква разфасовка и какви са цените на различните разфасовки, ако има такива. Марката, произходът и кодът на артикула трябва също да са означени в близост до снимката. Добре е, да се добави и информация за това къде е бил складиран продуктът и при какви условия, какви са хранителните му стойности и подходящ ли е за хора с алергии.
Съвет от нас е да добавите и сходни продукти на избрания или продукти от същия бранд. Опитът показва, че когато хората са лоялни към един бранд, те купуват няколко продукта от него.
Онлайн магазинът за обувки не се различава много от този за дрехи. Отново продуктите е добре да са разделени в категории. Освен това, към всеки чифт обувки е необходимо да се изписват наличните номера, както и таблица с размери. Към допълнителната информация може да се опишат и специфичните характеристики на обувките, материалите, от които са изработени, дали имат стелки, колко им е висок тока и др.
Цялата тази информация ще помогне на клиентите да вземат решение, дали този чифт обувки са за тях и ще ви спестят много върнати поръчки. Естествено и тук са от огромно значение добрите снимки. Нашият съвет е да не използвате много филтри при продуктовата фотография, защото клиентите ви може да се заблудят, което също ще доведе до върнати поръчки, заради разочарование от това, което са получили.
Бижутата са неминуемо едни от най-продаваните стоки в интернет. За да може обаче да предлагате бижута успешно, трябва да предоставите на клиентите си допълнителна информация освен снимките. Хубаво е да напишете материалите, от които е изработено бижута. Например, дали е от злато, сребро, платина или някаква комбинация от два или повече благородни метала.
Необходимо е и да напишете какъв размер е бижуто или продуктовата в фотография да е заснета така, че да се вижда колко голямо е украшението. По този начин, клиентите ви ще знаят, дали това бижу ще им пасне на стила, а когато става въпрос за бижута, това е от изключително значение. Добре е да добавите и дали бижутата имат гаранция и колко дълга е тя. Ако пък случайно не предлагате такава, то тогава по-добре е да не го споменавате.
Онлайн магазините за авточасти са уеб сайтове, които предлагат сложни продукти. Това на практика означава, че най-често не е достатъчно продуктите да са разделени по категории. Авточастите се разделят и по марки автомобили, по това дали са за камиони или автомобили, дори по това дали са нови или втора употреба. Изобщо тук категориите могат да бъдат най-разнообразни и ако сте се насочили към изграждане на онлайн магазин за авточасти е добре да обмислите как ще подредите категориите.
Отделно, за всеки продукт е необходимо подробно описание на спецификациите, както и за кои модели коли е подходящо. Повечето хора се интересуват и кой е вносителят на дадената авточаст, каква гаранция има и може ли да бъде върната, ако не е правилната.
При онлайн магазините за автомобилни гуми, ситуацията е подобна. Тук също е необходимо голямо количество информация - за какъв сезон са гумите (летен или зимен), нови или стари са, какъв размер, откъде са доставени, каква марка са, за какви автомобили са подходящи, колко им е скоростният индекс и др.
Онлайн магазините за автомобилни гуми също трябва да имат повече категории и много филтри при търсене, за да улеснят максимално потребителите си. Функционалността на тези уеб сайтове е от съществено значение, за да може посетителите да завършат поръчката до край и да не напуснат разочаровани сайта, без да са успели да намерят, това, което им е необходимо.
Изобщо има много неща, които трябва да обмислите преди да преминете към самото изработване на вашия онлайн магазин. Нашият съвет е да разгледате подробно конкурентите си и да видите те как са подредили техните сайтове. Когато харесате нещо като подредба или функционалност го запомнете и след това го покажете на вашата агенция. По този начин ще получите точно уеб сайтът, от който имате нужда и който ще ви носи очакваните ползи.