• English
Logo
SEO оптимизация

Преглед на основните Google актуализации през юни и юли 2021 г.

Google основни актуализации

През последните няколко седмици от Google пуснаха няколко различни актуализации, засягащи различни аспекти - основната актуализация от юни 2021 г., актуализацията Page Experience Update, две спам актуализации, основна актуализация от юли 2021 г. и актуализацията Link Spam Update. Това прави 6 официално потвърдени актуализации от началото на юни, като всички те оказват малко или много влияние на оптимизацията на сайтовете.

Ако сте забелязали необичайно силни колебания в класирането на сайта ви от началото на юни до края на юли, има голяма вероятност това да е свързано с една или няколко от тези актуализации. За да ви помогнем да проследите всичко, което се случи през последните седмици, в тази статия ще ви предоставим ясен преглед, а също така ще обясним и какво можете да направите, ако сте били засегнати от някоя от актуализациите.

Преглед на актуализациите на Google през последните седмици

От началото на юни Google пусна 6 официално потвърдени актуализации, сред които:

  • Основна актуализация юни 2021 г. (от 2 до 12 юни), която се различаваше от досега пусканите основни актуализации;
  • Актуализацията Page Experience Update (от 15 юни), с която Core Web Vitals се превърна в официален фактор за класиране;
  • Две неочаквани актуализации срещу спам (на 23 и 28 юни);
  • Основна актуализация юли 2021 г. (от 1 юли до 12 юли), която е втората част от основната актуализация от юни 2021 г.;
  • Актуализация Link Spam Update (от 26 юли), която има за цел да открива по-ефективно спам връзките, сочещи към сайтовете.

Нека разгледаме по-подробно всяка от тези актуализации.

Основна актуализация от юни 2021 г.

След шестмесечен период от последната основна актуализация през декември 2020 година, Google обяви нова основна актуализация на алгоритъма на 2 юни 2021 г. За първи път в историята на основните актуализации, тя не беше пусната наведнъж, а беше разделена на две части, като първата част на актуализация на ядрото беше през юни 2021 г., а втората през юли. От Google обясниха, че някои части от актуализацията все още не са били готови за разпространение, затова са били преместени за юли.

След официалното обявяване минаха няколко дни, докато SEO общността забележи първото въздействие:

Но в сравнение с предишните актуализации, реакциите продължиха по-дълъг период от време, а дискусиите не бяха толкова интензивни, колкото преди. Всъщност това е логично, тъй като много от SEO специалистите установиха, че основната актуализация от юни 2021 г. е отнела повече време от обикновено. В миналото, въздействието на основната актуализация се усещаше в по-кратки срокове.

Както при почти всяка предишна основна актуализация, беше много трудно да се каже как точно е променен алгоритъмът на Google.  Както подсказва името, основната актуализация включва промени в ядрото на алгоритъма на търсачката, вместо да се добавя или пък да коригира отделни фактори за класиране. Въпреки това е възможно да се анализират отраслите и видовете уеб сайтове, които са били най-силно засегнати от основна актуализация. Ето кратко обобщение на първата част на актуализацията от юни 2021 г:

  • Според Searchmetrics, много директории са били сред губещите от тази актуализация, заедно с фалшивите сайтове, които изглеждат като висококачествени, но всъщност съдържат много спам линкове. Уеб сайтовете с недостатъчно съдържание също бяха сред губещите.
  • Данните на Semrush пък показват, че най-силно са засегнати категориите здраве, автомобили и превозни средства, домашни любимци и животни, наука и пътувания.
  • Това леко противоречи на друг анализ на Sistrix, според който уеб сайтовете YMYL ("Your Money, Your Life", здравни и финансови теми) са били засегнати под средното ниво. За сметка на това според техните данни сред най-големите печеливши и губещи са били уеб сайтовете с регионална или местна насоченост (бизнес указатели, градски уеб сайтове и др.).

В обобщение, данните за основната актуализация от юни 2021 г. не бяха толкова ясни и дори си противоречаха. За сравнение, при предишните основни актуализации, много бързо ставаше ясно кой е засегнат, защото сайтовете обикновено бяха сходни.

Поради това различно въздействие и бавното разпространение, някои SEO специалисти стигнаха до заключението, че Google може би е променил начина, по който се разпространяват основните актуализации. Втората част на актуализацията обаче опроверга това предположение. Преди да навлезем в повече подробности за актуализацията от юли, нека да разгледаме следващата актуализация на Google, която започна през юни.

Актуализация на Page Experience

Миналата година Google обяви, че Page Experience Update трябва да бъде пуснат през май 2021 г. След краткотрайно забавяне от един месец, разпространението започна на 15 юни и ще продължи до края на август, според Google.

С актуализацията Page Experience Update "основните уеб показатели" на Google се превръщат в официален фактор за класиране. Core Web Vitals са реални показатели за ефективност, които Google използва за оценка на потребителското преживяване на даден сайт.

Актуализации за спам на 23 юни и 28 юни

Google пусна и две актуализации срещу спам през юни в рамките на един ден - за разлика от основните актуализации, които обикновено отнемат до две седмици. Да не говорим за актуализацията Page Experience Update, която отнема на Google повече от два месеца.

Google не сподели никакви подробности за вида спам, към който са насочени тези актуализации. Вместо това те споделиха само обща публикация за това как Google се бори със спама през 2020 г. с помощта на изкуствен интелект, заедно с този видеоклип:

Сигурно е обаче, че това са глобални актуализации, които засягат както уеб страници, така и изображения. Целта на Google с актуализациите за спам е да подобри още повече търсенето в Google и да го направи по-безопасно за потребителите. Ето защо Google иска да премахне от резултатите от търсенето си спам сайтове, които например разпространяват зловреден софтуер или се опитват да заблудят потребителите. Общото въздействие на спам актуализациите изглежда е ограничено и по-малко, отколкото при основните актуализации.

Втора част на основната актуализация от юли 2021 г.

Google спази обещанието си и пусна част втора от юнската основна актуализация точно навреме, на 1 юли.

За разлика от юнската актуализация, чието въвеждане отне много време, ефектът от юлската актуализация се усети почти веднага след обявяването ѝ. Повечето от промените се случиха в рамките на един ден, докато ефектите от актуализацията от юни бяха разпределени за по-дълъг период от време. Въпреки това повечето SEO специалисти заявиха, че основната актуализация от юли 2021 г. са я усетили в много по-малка степен.

Според Semrush категориите недвижими имоти, пазаруване, красота и фитнес, наука и домашни любимци и животни са били най-силно засегнати през юли. Въпреки че последните две бяха сред най-засегнатите категории още през юни, само малък процент от уеб сайтовете бяха едновременно засегнати и от двете актуализации.

Като цяло основната актуализация от юли 2021 г. изглежда съответства на модела на предишните основни актуализации, както по отношение на разпространението, така и на засегнатите сайтове. Може би юнската актуализация се е различавала само защото не е била "пълна" основна актуализация. Така или иначе, любопитно ще бъде да видим дали основните актуализации ще продължат както обикновено в бъдеще.

Актуализация за спам връзките

Google ни предостави само няколко спокойни седмици, преди да продължи със следващата актуализация на 26 юли: Link Spam Update. Тази актуализация беше обявена в публикация в блога Search Central на Google:

"В непрекъснатите ни усилия за подобряване на качеството на резултатите от търсенето, днес стартираме нова промяна в борбата със спам връзките. Тази актуализация на алгоритъма, която ще бъде въведена през следващите две седмици, е още по-ефективна при идентифицирането и унищожаването на спам връзките, освен това работи в по-широк мащаб и на различни езици."

Очевидно Google няма да наказва активно спам връзките с тази актуализация, а ще ги взема предвид при класирането на резултатите от търсенето. Актуализацията има отрицателни последици за уеб сайтове, които са се възползвали от изграждането на връзки по неправилен начин.

Към днешна дата не е забелязано голямо въздействие на актуализацията и SEO общността е по-скоро тиха по отношение на нея. Въпреки че на 29 юли са наблюдавани колебания в резултатите, не е ясно дали те са свързани с актуализацията Link Spam. Google не сподели никакви подробности за въздействието на тази актуализация.

Какво трябва да направите, ако сте били засегнати?

Нека преминем към най-важната част: Какво трябва да направите, ако смятате, че сте били засегнати от някоя от последните актуализации?

Ако класирането ви се е променило в необичайна степен през последните няколко седмици, първото нещо, което трябва да направите, е да анализирате точната времева рамка, в която е настъпила тази промяна. По този начин, надяваме се, ще можете да разберете коя актуализация ви е засегнала. Това е важно, защото ще трябва да се съсредоточите върху различни мерки за възстановяване в зависимост от актуализацията.

Актуализации за спам

Що се отнася до актуализациите за спам, можете да сте спокойни: много малко вероятно е да сте били наказани от тези актуализации, стига да управлявате легитимен и надежден уеб сайт, който отговаря на указанията на Google.

Ако все още смятате, че сте били засегнати, защото сте видели големи загуби в класирането на 23 или 28 юни, тогава първото нещо, което трябва да направите, е да се уверите, че уеб сайтът ви не е хакнат. Въпреки че това е много малко вероятно, това е популярна тактика за измама за разпространение на спам и зловреден софтуер чрез легитимни уеб сайтове.

Ако всичко е наред и уеб сайтът ви не е обект на кибер-атака, трябва да проверите дали в даден момент той може да изглежда като спам. Списък с възможни причини, поради които уеб сайтът ви може да изглежда като спам, можете да намерите онлайн. Освен това ви препоръчваме да прегледате Указанията за уебмастъри на Google и да се уверите, че не нарушавате някое от тях.

Актуализация на Page Experience

Към днешна дата изглежда няма измеримо въздействие на Page Experience Update. Това не е изненадващо, като се има предвид, че актуализацията трябваше да продължи до края на август.

За съжаление заради бавното разпространение, много трудно се разбира дали сте засегнати от актуализацията или не. Ето защо на първо място трябва да се уверите, че сте преминали Core Web Vitals на Google. Можете да проверите основните си уеб показатели, като използвате например Pagespeed Insights на Google.

Актуализация за спам на връзки

В публикацията за обявяване на Link Spam Update, Google сподели някои общи препоръки за изграждането на връзки. Тъй като това са известни практики, ще изброим само най-важните от тях:

  • Тактиките за изграждане на връзки, които нарушават препоръките на Google, трябва да се избягват.
  • Всички изходящи връзки в уеб сайта ви, които не искате Google да следва, трябва да бъдат правилно маркирани с атрибутите "nofollow", "ugc" или "sponsored", в зависимост от вида на връзката.
  • Трябва да използвате атрибута "спонсориран" за партньорски връзки и връзки в спонсорирани публикации.
  • Публикацията предизвика известно объркване сред SEO специалистите относно това дали партньорските връзки и връзките в спонсорирано съдържание, които са маркирани с "nofollow", трябва да бъдат променени на "sponsored".

Както John Muller, така и Gary Illyes от Google потвърдиха, че това не е необходимо и че Google просто оценява, ако собствениците на уебсайтове използват sponsored или ugc, за да споделят повече информация за вида на връзките, които използват. Така че, ако използвате nofollow и за комерсиални връзки, това е напълно нормално и засега няма нужда да преминавате към него.

Както и при актуализациите за спам през юни, много малко вероятно е да сте засегнати от актуализацията за спам връзки, ако не разчитате на спам техники за изграждане на такива. Ако все пак смятате, че актуализацията е повлияла на класирането ви, препоръчваме ви да прегледате насоките на Google, към които има връзка по-горе, и да проверите дали е възможно да сте ги нарушили в миналото. Ако да, трябва да избягвате подобни тактики в бъдеще.

Основни актуализации

Нека преминем към трудната част - как да се възстановите от основните актуализации на Google.

За съжаление, Google не дава такива препоръки, когато става въпрос за основните актуализации. Общата препоръка на Google е да се запитате как можете да подобрите цялостното качество на уеб сайта си.

Google споделя някои съвети за това в блога си. Повечето от тези съвети са свързани с E-E-A-T (експертност, авторитет и доверие).

Също така може да е полезно да направите крачка назад и да се запитате какъв вид съдържание трябва да създадете, за да предоставите истинска стойност на посетителите си и как да го представите това съдържание с оглед на възможно най-доброто потребителско изживяване. С превръщането на основните уеб витални показатели в част от алгоритъма на Google, става още по-важно да оптимизирате потребителското изживяване на сайта си.

Следването на тези съвети винаги има смисъл, независимо дали сте изправени пред спад в класирането поради някоя от последните актуализации на Google, или искате да се подготвите за бъдещи основни актуализации.

Ако класирането ви се е подобрило значително, това е чудесна новина! Основната цел на основните актуализации на Google е да се подобри цялостното качество на резултатите от търсенето, така че ако сте се възползвали от тази актуализация, Google очевидно смята, че сайтът ви предлага висококачествено съдържание.

Но все пак трябва да следите класирането си - както видяхме през последните седмици, Google винаги е готов за неочаквана актуализация на алгоритъма. Постоянното наблюдение и оптимизиране на уеб сайта ви така или иначе е ключът към дългосрочния успех на SEO оптимизацията!

5/5 - (1 vote)
crosschevron-down