• English
Logo
SEO оптимизация

Google Search Console - всичко което трябва да знаете

Google Search Console

Ако вече сте решили, че трябва да си направите уеб сайт, вече имате такъв за вас или вашия бизнес, или поддържате уеб присъствието на някой друг, трябва да знаете какво представлява Google Search Console.

До 2015 г. се наричаше Google Webmaster Tools, но оттогава от Google я ребрандираха като Google Search Console. Така че ако видите двата термина да се споменават взаимозаменяемо, това е причината.

И така, какво точно предлага Google Search Console? Много неща. Инструментите в конзолата предоставят достъп до подробните анализи и статистики на Google, които може да използвате, за по-добро управление на вашия уебсайт и по този начин да увеличите трафика му.

В тази статия ще ви разкажем за тези инструменти и как да ги използвате. И покрай това ще дефинираме някои често срещани термини за оптимизация за търсачки (SEO). Вземете чаша кафе и да започваме!

Какво е Google Search Console и за какво се използва?

Според Google, Search Console е "безплатна услуга, предлагана от Google, която ви помага да наблюдавате, поддържате и отстранявате проблеми с присъствието на сайта ви в резултатите от търсенето на Google". Тя е създадена, за да ви помогне да разберете как Google вижда вашия уебсайт и да ви помогне да подобрите класирането на уебсайта при търсене от потребителите.

Всяка година Google добавя все повече функции към Search Console. Ето някои от нещата, които вече можете да правите с помощта на Search Console:

  • Да потвърдете, че сайтът ви може да бъде намерен от Google и че уеб обхождащите “роботи” на Google имат достъп до него.
  • Преглед на данните за трафика при търсене - включително колко често сайтът ви се появява при търсене, кои заявки за търсене водят до сайта ви, колко често хората преминават към страницата ви след търсене и др.
  • Може да видите кои в кои други сайтове има връзки към вашия.
  • Отстраняване на проблеми с използваемостта на мобилното търсене.
  • Да получавате известия, когато има проблеми с вашия сайт, например спам или проблеми с индексирането.
  • Може да видите дали повече хора посещават сайта ви от настолни компютри или от мобилни устройства.

Google Search Console може също така да ви помогне да вградите в сайта си елементи, които да правят сайта ви по-лесен за обхождане от търсачките. Например, можете да създадете и изпратите Sitemap (карта на сайта) и файл robots.txt в Search Console. И двете помагат на Google по-лесно да категоризира и навигира страницата ви.

Не винаги е необходимо да изпращате карта на сайта - Google ще може да намери сайта ви и без нея, но тя може да ускори скоростта на намиране и цялостно индексиране на вашия сайт. 

Ако не сте сигурни дали да добавите карта на сайта към страницата си, ето четири ситуации, в които има смисъл да го направите:

  • Сайтът ви има много страници. Колкото повече съдържание има сайтът ви, толкова по-лесно е за уеб обхождащите машини на Google да пропуснат нови допълнения и страници.
  • Сайтът ви има много страници с малко входящи връзки към тях от други сайтове. Известни като "изолирани страници", те са по-трудни за намиране от уеб обхождащите роботи. Картата на сайта може да им помогне да се насочат към тях.
  • Сайтът ви е нов. По-новите сайтове имат по-малко обратни връзки, отколкото утвърдените.
  • Сайтът ви използва богато медийно съдържание и/или се показва в Google News. Картата на сайта за този тип съдържание улеснява форматирането и показването на вашите страници от Google при търсене.

Термини, които трябва да знаете

Ако сте нови в света на уеб трафика и SEO оптимизацията, трябва да се запознаете с няколко ключови термина, които са свързани с функциите на Google Search Console:

  • Обхождане: Как Google открива съществуването на вашата уебстраница. Нейните автоматични програми, наречени web crawlers (уеб обхождачи), претърсват интернет в търсене на сайтове, които са подходящи за търсенето на потребителя.
  • Индексиране: Това, което Google прави, за да категоризира дадена страница, след като научи за какво става дума. Можете да улесните това за уеб обхождащите машини на Google, като добавите карта на сайта и файл robots.txt.
  • Файл Robots.txt: По този начин уеб обхождащите машини знаят до кои URL адреси имат достъп. Това помага да се управлява трафикът на страниците и помага на сайта да избегне претоварване със заявки.
  • Покритие: Когато Google показва резултатите от търсенето на потребителя. Всички собственици на фирми се стремят техните уебсайтове да бъдат показани на първата страница на резултатите на Google, а най-добре в първите 10 резултата.
  • Карта на сайтам или Sitemap. Как страниците в уебсайта ви се свързват една с друга. Описва се също като блок-схема или схема на всички страници в рамките на вашия уебсайт.

Search Console (Конзола за търсене) помага на уебсайта ви да бъде по-достъпен и лесно индексиран от обхождащите го програми, което може да помогне за повишаване на класирането му и за привличане на повече трафик.

Колкото повече информация имат на разположение за работа обхождащите устройства, толкова по-добре могат да се ориентират в сайта, така че картата на сайта и файлът robots.txt са добри елементи, които трябва да имате. Отделянето на време за тези и други елементи на SEO оптимизацията е важно за вашия бизнес в дългосрочен план.

Кой трябва да използва Google Search Console?

Краткият отговор? Почти всеки, който има уебсайт. Но различните хора ще я използват по различни начини:

  • Собствениците на фирми, особено тези, които имат онлайн бизнес, трябва поне да са наясно с Google Search Console и с това, което тя може да направи за тях. Запознаването с нея може да ви научи на основите на оптимизирането на сайта ви за търсене и да ви създаде навик поне да следите трафика на сайта. В съчетание с профил в Google Business Profile (преименувано наскоро от Google My Business) тя може сериозно да разшири обхвата ви.
  • SEO специалистите и маркетолозите, както може да се очаква, могат да получат много от Search Console. Проследяването на трафика и ангажираността на потребителите в сайта ви може да ви подскаже какво работи и какво не, когато въвеждате промени в уебсайта с цел увеличаване на трафика. Използвана заедно с други инструменти на Google - като Analytics, Trends и Ads - тя може да предостави подробна картина на ефективността на сайта.
  • Администраторите на сайтове и уеб разработчиците могат да използват инструментите на Google Search Console, за да се уверят, че техният уебсайт работи правилно. Можете да наблюдавате проблеми със зареждането на сайта и проблеми със сигурността - това е добре, тъй като значително отклонение във функционирането на сайта може да означава по-дълбок проблем. Search Console показва грешки в кода или страниците, за да помогне на SEO агенцията за разрешаването на често срещани проблеми с маркирането.

Без значение каква е причината или каква е вашата област, Search Console може да ви помогне да наблюдавате работата на сайта и да отстранявате възникналите грешки, преди да са се превърнали в по-дълбоки проблеми. Search Console може да ви даде ценна представа за трафика ви при търсене - от това дали уеб обхождащите машини имат достъп до сайта ви до това дали популярността на определени ключови думи намалява.

И така, сега, след като разгледахме основните въпроси - какво е Google Search Console и какво прави Google Search Console? - може би се чудите как да я настроите.

Добавяне на уебсайтове в Google Search Console

Първото нещо, което трябва да направите в Search Console, е да си създадете акаунт. Просто щракнете върху Start now ("Започнете сега") на страницата на Google Search Console, за да създадете акаунт или да влезете в съществуващия си такъв.

На следващия екран ще бъдете подканени да добавите домейн или уебсайт. Въведете URL адреса на уебсайта си точно там или щракнете върху трите ленти в горния ляв ъгъл, за да отворите менюто на страничната лента и щракнете върху Add property ("Добавяне на собственост").

Ако изберете да добавите домейн, ще трябва да въведете само името на домейна - не се изискват "www" или поддомейни - и Search Console ще проследява всяка страница, свързана с този домейн.

Ако вместо това решите да въведете своя URL адрес, ще трябва да се уверите, че URL адресът е изписан точно както трябва, за да може Search Console да го проследи. Това включва въвеждане на "https", а не само на "http", ако имате уебсайт, криптиран чрез SSL.

След като добавите уебсайта си, Search Console ще поиска да потвърдите себе си като собственик. Ако изберете метода на домейна, ще трябва да използвате опцията чрез  DNS, за да потвърдите че сте собственик на сайта. Тези инструкции изглеждат по следния начин:

инструкции за въвеждане на собственост в Google Search Console

Копирайте кода, който ви дава Search Console, след което влезте в сайта на вашия доставчик и го поставете в полето за DNS конфигурация. Как ще изглежда това зависи от това каква хостинг услуга ползвате.

Без значение кой хостинг използвате, ще трябва да отидете в настройките на сайта и да изберете "домейни", а след това "DNS настройки", за да добавите текста за проверка. След това ще получите екран, който изглежда по следния начин:

удостоверяване на собствеността на домайн чрез DNS

Ако изберете да верифицирате сайта си чрез метода на URL адреса, процесът ще бъде подобен. Ще получите документ за верификация, който ще изтеглите като файл, и след това ще качите този файл на сайта си. След като бъде качен, щракнете върху бутона "Проверка".

Ето и някои други методи, които можете да използвате, ако изберете опцията с URL адреса:

След като проверите сайта си, Google Search Console ще започне да събира данни. Отначало няма да има много неща, които да видите, особено ако за първи път добавяте сайт в Search Console, но след около ден ще се появят някои резултати.

Междувременно можете да разгледате менютата и да започнете да се запознавате с някои от функциите на Google Search Console. След като се съберат достатъчно данни, можете да се върнете и да започнете да ги използвате.

Функции на Google Search Console

Част от възможностите на конзолата е да ви предлага подробни отчети за различни области въз основа на въведените данни. Може да навигирате из тези функции с помощта на разделите в лявата част на Search Console. Това изглежда по следния начин:

Ще разгледаме някои от разделите, които ще видите, и какво означават те, в реда, в който са изброени.

Ефективност

Този раздел ви показва кои страници на вашия уебсайт се класират в Google и за какви ключови думи се класират. Настоящата версия на Search Console ви позволява да видите данни за 16 месеца назад - почти година и половина. И тези данни се събират от момента, в който добавите уебсайта си.

меню с функции на Google Search Console

Табът Ефективност ви дава следните опции за преглед на статистиката на страниците ви:

  • Заявки (търсения)
  • Страници
  • Държави
  • Устройства
  • Облик на търсенето
  • Дати

Тези опции се показват като колони, които можете лесно да прочетете, и са доста разбираеми. Разглеждането на колоната ще ви покаже как се представят вашите страници в различните държави и при заявките за търсене.

Също така ще можете да видите колко хора влизат в страницата ви от мобилно устройство. Появата при търсене ви показва как се класира сайтът ви при търсене в интернет. Всяка от тези категории данни може да бъде организирана по кликвания, импресии, средна стоност на брой кликвания (CTR) или "средна позиция".

Кликовете ви казват колко често хората са кликали върху вашия уебсайт в резултатите от търсенето в Google през даден период от време. Малкият брой кликвания може да означава, че страницата ви не се откроява достатъчно, когато Google я показва на хората.

Ако случаят е такъв, уверете се, че вашият “snippet”- секцията, която Google показва на хората в резултатите на търсене - е възможно най-подробен. Добавете описание на страницата, мета и заглавни тагове, както и метаописание, така че хората да получат подредена представа за вашия уебсайт.

Импресиите ви дават информация колко пъти страницата ви е била показана на хората в резултатите на Google. Може би сте запознати с импресиите от Twitter. Това е колко хора са я видели при търсене, а не непременно колко пъти са кликнали.

Можете да филтрирате резултатите от импресиите по определена ключова дума: Щракнете върху ключовата дума, за която искате да видите импресиите. Да кажем, че сте фотограф в Пловдив и искате да видите дали вашият уебсайт се класира по ключовата дума "фотограф Пловдив". Щракването върху тази ключова дума ще ви покаже импресиите само за тази фраза.

Ако не излизате в резултатите за тази ключова дума, нещо трябва да се промени. Щракването върху ключовата дума и след това щракването в раздела "Страници" ще ви позволи да видите кои страници се класират за точно тази ключова дума. Това е добър начин да видите дали оптимизирате страниците си за правилните ключови думи и дали усилията ви се отплащат.

Средна CTR е средната честота на кликванията на вашия уебсайт. Тази статистика ви показва какъв процент от хората, които са видели сайта ви в резултатите на Google, са кликнали върху него, за да го разгледат. Колкото по-добро е класирането ви, толкова по-висок ще бъде CTR, но можете да предприемете и други стъпки, за да увеличите този брой сами.

Добавянето на метаописание и заглавие на страницата може да помогне. Ако вече имате такова, вижте дали може да бъде пренаписано, за да стане по-описателно и привлекателно. Ако има смисъл, включете някъде там ключовата дума, на която се фокусирате. 

Средната позиция ви позволява да разберете каква е средната позиция на страницата или ключовата дума за избрания от вас период от време. Ако изберете "фотограф Пловдив" и разгледате данните за последните три месеца, ще видите средната позиция за тази ключова дума през този период.

Този показател може да варира в зависимост от ключовата дума или страницата, тъй като средните стойности за резултатите от търсенето в Google постоянно се променят. Приемайте тази метрика с известна доза скептицизъм.

Проверка на URL адрес

Този раздел ви позволява да анализирате данните за конкретни URL адреси. Той ви позволява да тествате как Google разглежда вашия уебсайт, като въведете URL адреса. Виждайки как Google разглежда страницата ви, можете да получите ценна информация за това какво да промените, за да се класирате по-добре.

Да речем, че публикувате нов блог или преработвате страницата си "За мен". Можете да въведете този URL адрес в Google и да видите какво ще ви върне. Това може да ви покаже и дали Google изобщо индексира страницата ви. Например, когато пусна https://seo-webdesign.bg/ през инспектора на URL, той ми показва, че страницата ми е в Google:

инструмент за инспектиране на адрес в Google Search Console

Инструментът за анализ на URL адреси е изключително полезен, за да разберете как Google вижда вашият сайт.

Можете също така да видите кога Google за последен път е обхождал сайта ви и от какъв тип устройство го е обхождал (десктоп или смартфон). 

Ако URL адресът ви е индексиран в Google, под тази информация ще има раздел Enhancements (Подобрения). Той съдържа няколко опции за подобряване на работата на сайта ви, включително:

  • Мобилна използваемост
  • Навигационни пътища
  • Поле за търсене на връзки към сайта

Обърнете внимание, че сайтът се класира като "удобен за мобилни устройства" в раздела за прозрения.

Докладите за скоростта могат да ви информират, ако една или повече от вашите страници се зареждат бавно. Те ви показват колко бързо се зареждат страниците на мобилни устройства и на настолни компютри, така че можете да разберете дали проблемите със скоростта се дължат на устройството или на друга причина.

След като видите, че имате бавно зареждащи се страници, можете да прегледате и да коригирате елементи, като например големи файлове с изображения или видеоклипове, които може да са причина за проблема.

Google базира тези данни на данни за сърфиране в Chrome от действителни потребители. 

Индекс: Покритие

Този раздел е малко по-технически от предишните два. Той ви показва кои от вашите страници са индексирани от Google и следователно са достъпни в търсенето. Ако някоя не е била, Search Console ще ви каже какви грешки пречат на тези страници да бъдат индексирани.

Ако са показани някакви грешки, можете да получите повече информация за тях, включително как да ги отстраните, като щракнете върху съответната грешка в таблицата. Добре е да проверявате този раздел редовно, за да сте в течение на всички грешки, които засягат сайта ви. Можете също така да настроите известия, които да ви информират, когато Search Console засече нова грешка.

Примерите за грешки, които могат да възникнат, включват:

  • Неработеща връзка за пренасочване
  • Счупена връзка
  • Счупен код

След като разберете за даден проблем, можете да го отстраните и след това да валидирате страницата отново, като щракнете върху бутона "Валидиране на поправката".

Друга причина да проверявате често този раздел е, за да се уверите, че Google индексира всяко ново съдържание, което публикувате. Ако например имате блог и редовно публикувате нови статии, те трябва да се индексират от Google заедно с останалата част от сайта ви и броят на индексираните страници в раздела "Покритие" трябва да се увеличи.

Ако забележите внезапен спад в броя на индексираните страници, може да се окаже, че Google няма достъп до целия ви сайт. Проверете дали нещо не го блокира - това може да са проблеми със сървъра или нещо във файла robots.txt, което пречи на Google да обхожда определени страници.

От друга страна, рязкото увеличаване на броя на индексираните страници, когато не сте публикували ново съдържание, може да означава, че има дублиращи се страници. Дубликатите се появяват, когато подобно съдържание се появява на няколко URL адреса, което затруднява Google да избере коя страница да покаже.

Редовната проверка на раздела Покритие е лесен начин за бързо отстраняване на възникнали проблеми с вашия сайт. 

Връзки

Друго полезно нещо, което Google Search Console прави, е да ви показва какви други сайтове поставят връзки към вашия. Този раздел, близо до долната част на лявата лента с менюта, ще ви даде подробна информация за това.

Search Console ви казва кои сайтове препращат към вашия, колко пъти препращат към вашето съдържание и дори какъв anchor текст се използва в тези връзки. Броят на препратките към дадена страница се показва до нея, така че можете да видите кои от страниците на сайта ви са най-популярни.

Връзките се разделят на вътрешни (в рамките на собствения ви сайт) и външни (идващи от други сайтове). Като проследявате кои страници получават най-много външни връзки, можете да видите кое е най-популярното ви съдържание сред потребителите. Страниците с най-много вътрешни връзки могат да покажат на Google кои са основните страници на сайта ви.

Практическа работа: Използваемост на мобилни устройства

При толкова много хора, които разглеждат интернет на своите смартфони или други мобилни устройства, е много вероятно първата среща на някого с вашия сайт да не бъде на настолен компютър. Google Search Console предоставя инструменти, които помагат да се уверите, че сайтът ви е изцяло съвместим с мобилните устройства. В този раздел можете да прегледате всички проблеми, които засягат начина, по който се появяват страниците ви за хората, които разглеждат сайта ви на мобилните си устройства.

Както и в раздела Покритие, можете да видите засегнатите URL адреси, да получите повече подробности за грешката и да валидирате страницата отново, след като тя бъде отстранена.

резултат за мобилна използваемост в Google Search Console

Разделът за мобилна използваемост ви предупреждава за грешки, които могат да прекъснат мобилното сърфиране на потребителя.

Например, ако текстът ви е твърде малък, за да се чете, Search Console ще ви предупреди за това в този раздел. Ако съдържанието, което използвате, е твърде широко за типичния мобилен екран или елементите, върху които може да се клика, са твърде близо един до друг, това също ще се покаже. В идеалния случай ще тествате страниците си в мобилен режим, когато ги съставяте, но този раздел може да ви предупреди за евентуални проблеми, след като сте публикували сайта.

Използване на Google Search Console за подобряване на SEO оптимизацията

Search Console ви дава много данни, с които да работите, и тяхното количество може да бъде объркващо. Но това не е задължително. Започнете бавно и се запознайте с основните функции, преди да се задълбочите. Качете сайта си, оставете Google да събере данни за него и след това преминете една по една през категориите, за които научихте тук.

Възползвайте се и от отличното обучение, което Google предоставя, за това как да използвате Google Search Console и какво може да направи всяка от нейните функции. Кратките статии и видеоклипове могат да ви помогнат да се ориентирате в по-дребните детайли и да повторите основните неща, ако се изгубите.

5/5 - (1 vote)
crosschevron-down