On Page SEO оптимизация на сайт - наръчник и термини

Оптимизация на един уеб сайт е сложна задача, съдържаща много различни фактори, които могат да повлияят на успешната ѝ реализация. Не съществува една единствена формула, която да класира сайт на челни позиции в Google. Съществуват обаче общоизвестни фактори, които до голяма степеп помагат на процеса. Макар Google да не разкрива алгоритъмът си за оценка, няма никакво съмнение, че определени неща работят по-добре от други. Ще разгледаме,кои са тези неща, при on-page оптимизацията и как влияят на класирането на един уеб сайт.

On-page SEO оптимизацията се отнася предимно до това, съдържанието и главната цел на един сайт да бъдат абсолютно ясни за роботите на Google, които го обхождат. Необходимо е да знаете, каква е целта на вашия сайт и какви са ключовите думи, върху които бихте искали да акцентирате.

Преди да започнете обаче с оn-page оптимизацията е добре да се уверите, че няма технически пречки пред тази задача. Това може да са некоректно поставен rotots.txt, дублирано съдържание, noindex tag и др. Необходимо е да се изготви одит на сайта, като чрез него се откроят нещата, които могат да бъдат подобрени.

Ключови фактори при on-page оптимизацията

Макар off-page оптимизацията да е важна, ако уеб сайтът не е добре изграден откъм on-page той няма да се класира добре. Ще ви изброим кои са ключовите фактори, на които да обърнете внимание.

Page title

Ако нямате никакъв опит с HTML код, много лесно може да объркате titles с headings. Когато говорим за SEO оптимизация, всеки сайт е необходимо да има title tag, поставен в head частта на страницата. Това, което е написано в този таг не се появява никъде по страницата. Видимо е само в таба на браузъра. Ако запазите тази страница към вашите фаворити, това ще виждате и като заглавие в списъка ви. От SEO гледна точка, това заглавие е видимо в резултатите на Google, когато се въведе ключова дума, за която сайтът се класира. Това на практика означава, че това заглавие може да бъде причината, някой да кликне на вашия сайт, когато търси продукт/услуга, който вие предлагате.

Възможно е Google да пренапише това заглавие и да покаже негова вариация в резултатите си. Това е практика, ако заглавието не включва точно заявката. Не е рядкост, Google да не преправи заглавието, а да добави към него думи или бранд име.

Добрият title tag е силен фактор за класиране. Естествено, ако нишата е много конкурентна, може и да не се отрази, но винаги е добро начало, откъдето да започнете on-page оптимизацията. Ако не сложите ключовите си думи в този таг, тогава ограничавате възможността ви за показване, ако някой потенциален клиент ги въведе в Google.

<title>Seo Web Design: Изработка на сайт, уеб дизайн с Wordpress, Drupal, Opencart</title> 

seo webdesign title таг

Няма точо определено правило как да се подреди title tag, но е добра практика, да се сложи главна ключова дума, втора ключова дума и бранд името. Всичко това трябва да се събере в 60 символа, като се избягват повторенията със заглавията на конкурентите. Тоест Google ограничава дължината до 600 пиксела, което е горе долу 60 символа. Ако вашето заглавие е по-дълго, ще бъде съкратено с многоточие. Макар и да не е грешка, по-добрият вариант е вие да контролирате какво се вижда, отколкото търсачката да сложи на произволно място многоточие.

Когато обмисляте какво да е заглавието ви, опитайте се да мислите от гледна точка на потребителите. Ако просто изброите ключови думи това заглавие ще изглежда неестествено и е много вероятно да доведе до наказание от страна на Google.

Meta description

Мета описанието е информация за роботите на Google, а не за потребителите на вашия уеб сайт. В HTML кода има много мета тагове, които носят информация за страницата, която е невидима за крайния потребител. Повечето мета информация, особено мета keywords, е нещо, което уеб мастърите са използвали за да подобрят класирането си в резултатите, но днес мета информацията не е толкова важен SEO сигнал. Единствено, meta description описанието е останало важно от SEO гледна точка, макар и да не е пряк сигнал за класиране. Въпреки това, силата му се крие в това, че точно това описание се показва в списъка с Google резултати. Ако в него има ключови думи, които да съвпадат с въведените в заявката ключови думи, техният шрифт ще се удебели. Описанието трябва да не е само от ключови думи, а да се постараете да отговаря на потребителските нужди. Възможно е именно заради това, което е написано в него, потребителят да посети именно вашият уеб сайт.

meta description

За мета описанията също има ограничение, дължината им трябва да е около 160 знака. Добър съвет е да сложите ключовите думи в първите 100-140 знака, защото ако надминете ограничението, текстът няма да се вижда. Също добра насока е, това описание да е написано за потребителите, а не за SEO, тоест да изглежда максимално натурално и да носи стойност. Благодарение на това, може да увеличите посещаемостта на вашия уеб сайт и да подобрите класирането му.

Headings

Този вид заглавия имат <h> таг в HTML кода. Има 6 вида headings, като са подредени йерархично от <h1> до <h6> и първото е с най-голяма сила. Защо обаче headings са толкова важни за SEO оптимизацията? Всички търсачки анализират тези заглавия. Освен това, повечето потребители четат отгоре отгоре дадена страница, като наблягат само на заглавията, разчитайки, че те носят най-важната информация.

heading 1

Ако поставите ключови думи в заглавията си, това ще подобри класирането ви. Много възможно е, да имате място, където да поставите заглавие, но то всъщност в кода да не е под таг <h1> и това трябва да бъде поправено. Всяка страница трябва да има едно единствено <h1> заглавие. От техническа гледна точка може да имате и повече, но от SЕО гледна точка не е приемливо. За останалите  headings това не важи - те могат да бъдат по няколко на брой.

Добра практика е заглавията да не са много дълги и да носят ясен смисъл. И тук, както и при всички останали неща, които описахме, е най-добре да съобразите заглавията с това, което вашата аудитория би намерила за полезна информация.

Content (Съдържание)

Напълно вероятно е някъде да сте срещали изречението, че съдържанието е цар. Без съмнение, едно от най-важните неща е да имате високо качество съдържание, което не е копирано. Какво обаче се има предвид под термина „съдържание“? Това не включва само текстовете в един сайт, ами и снимките, видео клиповете и изобщо визуалните материали от всякакъв тип.

Най-често обаче проблемни са именно текстовете от гледна точка на SEO оптимизацията. Неизползвайки подбраните ключови думи в текстовете в уеб сайта, вие намалявате шансовете му за добро позициониране. Когато дадена ключова дума се повтори няколко пъти, естествено с логика, тогава става ясно, че основната тема на тази страница е именно тази.

Съвет: Ако не ви звучи логично да повторите една ключова дума определен брой пъти, но някой онлайн инструмент ви съветва да го направите, недейте. Ако Google заподозре, че се опитвате да манипулирате роботите и нарочно повтаряте ключовата дума, вашия уеб сайт ще бъде наказан.

Важно е да използвате освен ключовата дума и нейни синоними. Освен това съществуват и така наречените latent semantic indexing keywords, които са всички близки по логика думи и словосъчетания до вашата основна тема.

Дължината на текстовете също е много важна точка. Не е необходимо обаче да прекалявате. Това, на което трябва да се спрете е логичното дълго и пълно със смисъл и ползи съдържание за вашата аудитория. Ако публикувате съдържание, което да се оценява високо от потребителите, тогава ще се подобрят и други фактори, които биха имали значение за класирането на сайта ви, примерно като времето, което хората се задържат на него.

Вторични SEO on-page фактори

Нещата, които изброихме по-горе са най-важната част от on-page оптимизацията. Ако следвате препоръките, ще можете спокойно да оптимизирате индивидуални страници и да успявате да подобрявате нещата, когато има нужда. Има много малки фактори при on-page оптимизацията, които могат само да ви загубят времето без да донесат реални ползи, така че е добре да не се увличате. По-долу изброихме някои от нещата, които спадат към групата на вторичните фактори.

URL адресите

Url адреси

Много SEO консултанти ще ви кажат, че е важно ключовите ви думи да са включени в URL адреса на уеб сайта ви. Защо това е от съществено значение?

  • Ключовите думи могат да повлияят на резултатите в Google и да помогнат повече хора да кликат на вашия сайт;
  • Когато URL адресът е четим с ключови думи, когато се постави линк някъде, хората могат лесно да разберат накъде води той.

Ако създавате нови страници или направо нов уеб сайт, заложете на URL адреси, които да са с ключови думи. Ако обаче вече URL адресите са създадени, то промяната по-скоро би навредила на представянето на уеб сайта. Възможно е да бъдат променени, но трябва да се направи от специалисти, които разполагат с нужните знания как да го направят. Много вероятно е, ако не бъдат прехвърлени добре страниците, при отварянето на старите URL адреси да се вижда грешка 404. За да не се случва това, се използва редирект 301, което е постоянен редирект на страницата. В най-добрия случай, всички стари линкове би трябвало да са пренасочени към новите, но това определено не е лесен процес.

Оптимизация на снимките

Определено няма как да имате добър уеб сайт, ако на него няма снимки. Те предлагат добро преживяване за аудиторията и носят стойност.

Добра практика е да се добавят описания и заглавия към снимките, които да са с ключовите думи. В Google 22% от всички търсения са за снимки, така че никак не е лошо да оптимизирате вашите. Ето какво може можете да направите:

  • Да промените името на файла, когато го качвате на уеб сайта;
  • Да напишете alt tag;
  • Да напишете заглавие на снимката;
  • Да напишете описание;
  • Да намалите размера на снимката, но по начин, по който качеството не се разваля.

На всички тези места можете да използвате ключови думи, като при alt tag е добре да опишете какво има на самата снимка.

Лошото при използването на много снимки е, че увеличават времето за зареждане на страниците. Скоростта за зареждане също е важен SEO фактор, заради това не трябва да се пренебрегва.

Schema

Schema  е специфичен вид микродата, който помага на търсачките да интерпретират информацията от уеб сайтовете по-ефективно. За да сложите такъв вид микродата на вашия уеб сайт също е необходим специалист. Въпреки това обаче не го отлагайте, защото това е нужно за добрата SEO оптимизация, особено ако имате информация на сайта си, свързана с организация на събития, хора, продукти, рецепти, видеа и др. Същото важи ако залагате и на доброто Local SEO на вашия бизнес.

Заключение

Повечето аспекти на SEO оптимизацията могат да ви се сторят доста сложни, но това е и причината да има специалисти, които да се занимават с това. Надяваме се този наръчник да ви е бил полезен и да успеете да подобрите това, което ви се струва, че не е правилно направено по вашия уеб сайт. 

Свържете се с нас