Какво е SEO оптимизация?

Все по-често се споменава терминът SEO, но значението му остава мъгляво за повечето хора. Абревиатурата на съкращението SEO e “search engine optimization”, което преведено на български език означава оптимизация на уеб сайт за търсачките. Освен по този начин, можете да го срещнете и като дигитален маркетинг, макар това е да малко по-обширно понятие и да включва допълнителни неща освен SEO. 

Какво точно означава SEO?

Най-ясно обяснено, това е процес на оптимизиране и подобряване на даден сайт, за да може той да стане по-добър от гледна точка на търсачките (Google, Yandex, Bing). При оптимизацията се добавят определени неща в самия уеб сайт и извън него - така, той излиза по-напред в резултатите, при търсене в някоя от търсачките.

Както знаете, в търсачки, като Google, се въвежда някаква ключова дума и се показват резултати обвързани смислово със същата ключова дума. Оптимизирането на уеб сайтове, SEO оптимизацията като цяло, както и на местно ниво (известна още като локално SEO), цели точно това, при въвеждане на определени ключови думи, един сайт да излиза преди сайтовете на конкуренцията.

Какво може да се постигне със SEO оптимизация?

Оптимизацията на сайтове се фокусира предимно върху следните неща:

  • Да доведе допълнителен трафик от посетители, идващ от търсачките;
  • Да подобри/оптимизира сайта, както за потребителите, така и за търсачките;
  • Да направи сайта по-привлекателен за аудиторията;
  • Да оптимизира ключовите думи вътре в самия уеб сайт, за да може те да съвпаднат с ключовите думи, които най-много се въвеждат в търсачките;
  • Да изтика сайта най-напред в Google резултатите;
  • Да увеличи честотата при която сайтът се обхожда от ботовете на търсачките.

Какво е значението на SEO-то в света на дигиталния маркетинг?

Както споменахме по-горе, двете понятия не се препокриват. Оптимизацията е само част от дигиталния маркетинг. Уеб сайтът, оптимизиран за потребителите (една от задачите на SEO), се превръща в лесен за внедряване и във всякакви други маркетингови практики. Когато един сайт излиза в резултатите на търсачка натурално/органично, а не след като си е платил за реклама, това е най-устойчивият бизнес подход. По този начин, уеб сайтът получава безплатен трафик, генерира посещения и продажби и най-важното - гради доверие. Конкурентите не могат лесно да надминат уеб сайт, който има силно органично присъствие. Търсачките оценяват до колко може да се има доверие на един уеб сайт по органичното му присъствие и по трафика към сайта. Освен това, като излиза по-напред в резултатите, този неминуемо получава повече посетители, което води до повече продажби.

жена работи с лаптоп

Основните похвати при оптимизацията на сайтове

Много собственици на сайтове и онлайн магазини не разбират защо техният уеб сайт не е на първо място, при търсене на продукт или услуга, които и те предлагат. SEO специалистите също понякога изпитват затруднения да разберат, какво още му е нужно на един сайт да надмине конкуренцията. Често срещана грешка е и да се разчита, че когато се прави уеб дизайн на сайта или онлайн магазин разработчика автоматично ще направи и SEO оптимизация.

Оптимизацията на сайтове обхваща 3 главни направления:

  1. Честотата на обхождане на сайта;
  2. CTR или колко кликвания има един сайт;
  3. Ангажираността на посетителите със съдържанието вътре в сайта.

Това са трите главни неща, които определят, колко успешно ще се представи един сайт в търсачките. Без подобряване на тези три характеристики, уеб сайтът няма как да увеличи приходите, които носи, да подобри класирането си по ключови думи или да увеличи трафика си от посетители.

Повечето специалисти, които се занимават с оптимизация на сайтове ще ви отговорят, че всичко зависи от обхождането на сайта и от индексирането му, но истината е, че има много други неща, които трябва да се подобрят.

Функционалността

Всичко започва от това как точно работят търсачките. Те дават приоритет на някои сайтове, а други ги пращат назад в резултатите, тоест търсачките определят правилата на играта. Първо обаче, уеб сайтът трябва да бъде индексиран, а това се случва след като търсачката го обиколи с един от нейните ботове. Индексирането е нещо, като „виждането“. След като търсачката вече вижда сайта, то тя е готова да определи, дали той заслужава да бъде на челни позиции. А той би заслужил да е на някоя от първите позиции, ако отговаря на ключовите думи, които се търсят. Трябва да осигурява и най-добрата стойност за потребителите, тоест кликайки на линка, потребителите трябва да се задържат някакво време вътре, като четат някоя статия, гледат видео или по някакъв начин взаимодействат със съдържанието. В противен случай, това е лош знак за търсачките и те оценяват уеб сайта ниско. Логиката е следната: „Ако потребителите са въвели някакви ключови думи в търсачката, видели са сайта, кликнали са на него и след това веднага са го напуснали, означава, че той не им е предложил нужната информация, следователно няма защо да стои напред в резултатите“.

Как работят търсачките?

Търсачките притежават ботове, които обхождат сайтовете в интернет пространството. Ботовете отиват в интернет сървъра и обхождат цялото съдържание, което не е ограничено, тоест разрешено е за достъп. След като го обходят, те пренасят съдържанието на техен сървър - примерно на Google сървър. Google сървърът ще си го подреди по определен начин и ще е готов да връща отговори, когато някой попита нещо в търсачката, тоест направи заявка.

Кое е това нещо, което дава приоритет на едни сайтове, а избутва други назад в резултатите?

На първо място това е честото обхождане на сайта, при което се виждат промените по него, добавеното съдържание, увеличения трафик и др. След това търсачките обръщат внимание на това, дали много хора кликат на Вашия уебсайт и колко време се задържат там.

Когато всички тези неща са налице, сайтът има стабилна позиция в Google резултатите и стабилен трафик от посетители.

Свържете се с нас