• English
Logo
SEO оптимизация

Какво е семантично търсене?

Online search

Какво означава семантично търсене според Google?

Семантичното търсене не е просто дословно разбиране на текста, ами интепретиране на контекста и целта на заявката за търсене.

Бъдещето е в семантичното търсене

В света на SEO, дигиталните маркетолози прекарват толкова много време, опитвайки се да се адаптират към тенденциите на търсачките, че понякога губят представа за основните цели на оптимизацията. Google много отдавна са си поставили за основна цел да съберат на едно място и да организират, колкото се може повече информация, стремейки се да предоставят най-полезните резултатите  при търсене в търсачката им. Заради това, традиционните ключови думи са само една капка от много дълбок язовир. Алгоритмите на търсачката се променят и стават все по-добри и по-добри. Подобно на тях, начинът по който отправяме запитвания в търсачката също еволюира. Естествено, има и остарели тактики, като пренасищането с ключови думи, лошото им разпределение, изцяло неестественото съдържание или пък машинният превод. Точно поради тази причина едни уебсайтове са по-добре класирани от други - адаптирали са се към изискванията на Google за полезно и добре оформено съдържание.

От Google пуснаха специален ъпдейт през 2013 година, който да обхване начина по който потребителите задават въпроси в търсачката и систематизирането на резултатите спрямо тях. Ъпдейтът се нарича Hummingbird и влияе на цялостния процес на търсене. Виж списък с всички ъпдейти на Google до 2019 г.

Hummingbird се съсредоточи върху контекста на задаваните въпроси, а не както беше до този момент, върху директното значение на отделните термини. Това естествено, персонализира много по-точно резултатите и те по-ясно отговаряха на запитванията. Ако погледнем мисията на световната компания, тогава никак не би трябвало да се изненадаме от този ход на нещата. С подобно персонализирано търсене, обръщащо внимание на значението на целите изрази и на контекста, те могат да осигурят много по-акуратна информация на своите потребители.

Защо семантичното търсене има значение?

Колкото по-добре Google интерпретира намерението на потребителя, толкова по-подходящи резултати ще върне като отговор и по-оптимално ще е търсенето. Освен да напасне въпросите на потребителите (заявките) към определено съдържание (сайтове), семантиката дава възможност на Google да премахне и нискокачествено съдържание, включително спама, текстовете с хаотично съдържание или какъвто и да е материал, който се опитва да манипулира или заблуди алгоритмите на търсачката.

Обобщено, семантичното търсене допринася за следните неща:

  • За Google напредъка: Прогрес на Google към по-добра търсачка за потребителите;
  • Гарантиране на качеството: Приоритизира съдържанието, което заслужава по-висока класация;
  • Подобрява цялостния опит на потребителя в търсачката.

Латентно семантично индексиране (LSI)

Внедряването на семантичното търсене, най-често се отнася до протичащо скрито, латентно индексиране на търсенето. Методът анализира цялостния набор от данни и как те си взаимодействат, като значение, вместо да ги разделя и анализира поотделно. Това беше въведено от Google през 2013 година с ъпдейта Hummingbird. По-ясно обяснено, това е начин да се разбере, дали едно търсене е за Apple плод или за Apple технологичната компания. Хубавото на този метод е възможността да се приложи глобално, дори и ключовата дума да не е с мащабно значение или тема, както примерно е Apple (световна компания). Ако разгледаме подробно значението на съкращението LSI, то технологията на този метод ще ни стане бързо ясна. LSI:

  • Латентно: скрито или пасивно, което в този случай се отнася до контекстуалното значение на езиците;
  • Семантично: Връзката между думи, фрази и език в уеб съдържанието;
  • Индексиране: Описване или детайлизиране на съдържанието в уебсайта - резултатите от търсенето.
снимка на книги

Да разберем LSI на макро ниво

И LSI и семантичното търсене се вписват идеално в основната мисия, която са си поставили от Google - да предоставя персонализирана и адекватна информация на своите потребители. Използването на синоними, като допълнение освен точните ключови думи, помага на Google да идентифицира страници, които предоставят на читателите полезна информация но с по-различни езикови средства.

Никак не е излишно да се предположи, че потребителите четат всякакво съдържание, независимо дали ключовите думи са точно същите или са използвани заобиколни, атрактивни начини, със синоними, за да се предаде същата идея. Освен това, процентът на хората, които напускат веднага уебсайта след като са влезли, зависи пряко от това доколко е релевантен сайта с тяхното търсене, а не от това дали на уебсайта използват ключовите думи или техни синоними. Тоест, така нареченият процент на отпадане също е важна част от оптимизацията на уебсайта. За LSI съдържание се приема:

  • Съдържание, което е контекстуално - зад търсенето стои някакво намерение;
  • Качествено - различни езикови средства, синоними, сравнения и др.;
  • Специфично - с намален обхват на тема.

Еволюцията на семантичното търсене

С появата на Google Assistant и Amazon Echo, необходимостта от семантично базирано съдържание става още по-голяма. Гласовите помощници са нарастваща тенденция, а те просто няма как да са истински полезни, ако не могат да разберат семантично, това което ги питат. Семантичното търсене в основата си всъщност е разговорен метод. Имайки това предвид, съдържанието, създадено за уебсайт или блог на компанията, трябва да включва и разговорен език. Ако искате уебсайтът ви да отговаря на изискването за разговорен стил включете :

  • Името, адреса и телефона на компанията, които сте публикували в бизнес каталозите;
  • Съдържание, което да задоволи и търсачките и посетителите на сайта;
  • Дизайн, който да е функционален и да оставя дигитални следи.

Тази информация ще помогне на потребителите да ви намерят по-лесно и с традиционно търсене и с гласова заявка. Ако потребител запита гласово нещо, отговорът е първият резултат от всички, като системата прочита и краткия фрагмент от представянето на компанията в търсачката, така наречения  „featured snippet“.

Как да подобрим собственото си съдържание, така че да отговаря на семантично търсене?

Дигиталната информация непрестанно еволюира и с настъпването на 2019 г., всички бизнеси притежаващи уебсайтове би трябвало да коригират съдържанието си така, че то да отговаря на новите изисквания. Гласовите асистенти няма да изберат да прочетат резултат, който не е разговорно ориентиран.

Когато се инвестират средства да се поправи съдържанието на даден уебсайт, винаги началната мисъл трябва да е основната логика на Google. Съдържанието може да се подобри, като се опита да се направи в по-разговорен език. Да се реорганизират и оптимизират онези откъси, които директно отговарят на въпрос. Може да се използват и структурирани данни, за да може Google по-лесно да се ориентира в съдържанието.

Заключение

От изключително значение е уебсайтовете да се съобразят с изискванията на търсачката, в противен случай няма да им бъде даден приоритет. Предвид това, че Google се опитва да предложи колкото се може повече и по-адекватна информация на посетителите на търсачката, цялото съдържание на един уебсайт трябва да се ориентира към тази цел.

Практиката да се използват много ключови думи, за да изглежда уебсайтът по-релевантен е остаряла и не се ползва. Биват поощрени сайтовете, които са се абстрахирали от нея. Семантичното търсене ще се подобрява и ще се използва все по-широко, така че стъпка по стъпка всички материали трябва да бъдат пригодени.

5/5 - (1 vote)
crosschevron-down