Постоянно променящият се пейзаж на електронната търговия е едновременно страшен и вълнуващ. Всяка година се появяват промени, които могат да ни помогнат да развием бизнеса си, или нови предизвикателства, с които може да не успеем да се справим.
С каквито и възходи и падения да сте се сблъскали през тази година, пазарът на електронната търговия все още продължава да расте и да се развива.
Подготвихме следния списък с 10-те най-горещи международни тенденции за растеж, за да предизвикаме нови идеи, да преодолеем препятствията и да ви подготвим да спечелите и поддържате успешен бизнес в областта на електронната търговия през следващите години.
Според нови проучвания световните продажби на дребно в областта на електронната търговия ще достигнат нов връх през 2021 г. Бизнесите за електронна търговия трябва да очакват 265% ръст - от 1,3 трилиона долара през 2014 г. до 4,9 трилиона долара през 2021 г. Това показва бъдеще на стабилна възходяща тенденция без признаци на спад.
Но още по-интересно е, че глобалните продажби в областта на електронната търговия постоянно поглъщат световния пазар на дребно. Всъщност до 2021 г. на нея ще се падат 17,5 % от общите световни продажби на дребно.
Ако се замислите, тази част е все още малка част от световните продажби на дребно. Това означава повече възможности за растеж в бъдеще. За да се възползват от тази тенденция в електронната търговия, физическите магазини трябва да изградят онлайн магазини, за да пренесат бизнеса си в дигиталния свят, докато онлайн бизнесите трябва да намерят нови начини за по-нататъшно развитие на своите марки.
С размиването на границите между физическата и дигиталната среда, многобройните канали ще станат по-разпространени. Това се доказва от факта, че 73% от клиентите използват няколко канала по време на пазаруването си.
Това означава, че бизнесите с онлайн търговия трябва да разберат как купуват техните клиенти, с кои маркетингови канали се ангажират, както и какви са техните мотиви и основни движещи сили за покупка. В най-прост смисъл, многоканално пазаруване означава да разкодирате какво, къде, кога, защо и как хората купуват продуктите, които продавате, по определен канал.
Например, хората могат да проучат даден продукт онлайн и след това да го купят в магазина или да купят продукти онлайн и да ги вземат в магазина. Колкото повече канали използват вашите купувачи, толкова по-голяма е вероятността за увеличаване на средната стойност на поръчката. Например клиентите, които са използвали повече от 4 канала за пазаруване, са похарчили средно 9% повече в магазина в сравнение с тези, които са използвали само един канал.
Всяка отделна точка на контакт е важна, защото поставя всяко отделно парче от пъзела в една цялостна картина. Познаването на точките на допир на клиентите ви преди покупката ще ви информира по-добре за това как да промотира продуктите си и да разпределя маркетинговия си бюджет.
През 2021 г. се уверете, че сте интегрирали офлайн и онлайн атрибутите си в едно цялостно и последователно многоканално пазаруване. Създайте удобни точки на допир при покупка за клиентите, които проучват онлайн и купуват офлайн. Възприемете стратегията "кликни и вземи", при която купувачите могат да направят покупка онлайн и да я вземат в близък до тях магазин. Това също така означава, че вашите офлайн и онлайн данни трябва да бъдат синхронизирани, така че да получите по-бързо и по-информирано бизнес решение.
Днешните продавачи могат да направят много повече от това просто да рекламират във Facebook, Instagram или друга социална платформа. С усъвършенстването на възможностите за продажба в социалните медии, тези платформи вече позволяват на клиентите удобно и бързо да купуват продукти от там.
TikTok, Instagram, Twitter, Pinterest, Facebook и YouTube са сред социалните медийни канали, които въведоха бутоните "купи" и значително подобриха функциите си за продажба в социалните мрежи. Например Instagram стартира функцията "shoppable post", която позволява на бизнесите да активират продуктови тагове в публикациите си и продуктови стикери в историите.
Когато хората кликнат, за да видят продуктов таг в публикацията ви или продуктов стикер в историята ви, те ще видят следното:
Тази тенденция в електронната търговия съкращава времето и усилията на купувачите да правят покупки в социалните медии, като им позволява да пазаруват по-продуктивно. Това може да има големи последици за вашия бизнес, така че още сега настройте публикациите си в социалните медии за социални продажби и помислете за по-креативни начини да използвате социалните платформи, за да повишите присъствието и видимостта си в тях.
Делът на Съединените щати в общия световен пазар на електронна търговия на дребно се очаква да намалее с цели 16,9 % през 2021 г. Един от основните фактори за това намаление се дължи на възхода на глобализацията и подобряването на технологиите и инфраструктурата от незападните региони.
Тази промяна в електронната търговия означава, че търговците трябва да възприемат международен подход, за да се уверят в своята глобална достъпност и удобство. Разбира се, адаптирането към глобален пазарен модел не означава, че трябва да осъществите физическо присъствие извън България.
Това, което можете да направите, е да потърсите надеждни партньори в държава или регион, където има голямо търсене. Например Mondelez International, производителят на Oreos и Cadbury, си партнира с ChannelSight, за да разпространи продуктите си на 25 нови пазара чрез свързване на уебсайтовете на над 130 търговци на дребно.
Интересното е, че купувачите все по-често търсят продукти онлайн извън родната си страна. Всъщност 57% от онлайн купувачите съобщават, че през последните шест месеца са направили онлайн покупка от чуждестранен търговец на дребно.
Среден процент на потребителите, които са направили покупки в чужбина, по континенти: 63,4% Европа, 57,9% Азия и Тихия океан, 55,5% Африка, 54,6% Латинска Америка и 45,5% Северна Америка.
Тази нарастваща тенденция в електронната търговия е свързана с това, което вече споменахме за глобализацията. Освен че трябва да се уверите, че засилвате присъствието си в глобалната електронна търговия, не забравяйте да инвестирате в инфраструктури и технологии, които ще ви помогнат да се адаптирате към чуждестранните купувачи по-удобно.
Електронната търговия B2B (business-to-business) е онлайн продажба и маркетинг на продукти от един бизнес на друг. До края на 2021 г. B2B електронната търговия да бъде два пъти по-голяма от B2C.
Само в САЩ продажбите на B2B електронна търговия достигна 1,184 трилиона долара до началото на 2021 г.
Преобладаващата роля на електронната търговия B2B означава, че предприятията трябва да подобрят и опростят канала си за пазаруване, насочвайки се към опита за поръчка на B2C. Процесът за пазаруване на B2B е много по-сложен от този на B2C купувача. Поради естеството на сделката купувачите от B2B обикновено трябва да преминат през различни стъпки, включително комуникиране с търговски представители, преговори и одобрения, преди да могат да направят успешна покупка.
Накратко, B2B предприятията за електронна търговия трябва да се адаптират към по-безпроблемна транзакция, изграждайки разширена функционалност за управление на оферти, договаряне на цени, лесно поръчване и управление инвентара за B2B пазара.
Персонализацията в електронната търговия се превърна в огромна тенденция сред бизнеса през последните няколко години, но през 2021 г. и следващите години тя няма да бъде просто тенденция. Тъй като очакванията на клиентите за персонализация се увеличават, тя ще се превърне в стандарт за електронната търговия. Всъщност 33% от клиентите са прекратили отношенията си с бизнес с недостатъчна или никаква персонализация.
Освен това персонализацията се е превърнала в по-сложна маркетингова стратегия. Отминаха дните, когато тази персонализация се изразяваше само в признаване на клиента по име. Сега персонализацията в електронната търговия е свързана с динамично показване на уникално и индивидуализирано преживяване при пазаруване на клиента. Това се прави чрез анализ на лична информация, която варира от демографски данни, поведение при сърфиране, история на покупките и други данни, свързани с тяхното пазаруване.
Съществуват много начини за прилагане на персонализация в електронната търговия. Например, можете да създадете целеви препоръки за количката, така че след като купувачите добавят даден артикул в количката си, да показвате подходящи продукти въз основа на артикулите в количката им, които те също биха могли да ги заинтересуват и закупят.
Можете лесно да предложите най-подходящите продукти като допълнителни поръчки въз основа на продуктите в количката на купувача, като използвате инструменти за автоматизация от персонализирани препоръки. Тези инструменти за електронна търговия могат да ви помогнат да създадете подходящи препоръки за продукти на страницата на количката за пазаруване.
Мобилните устройства непрекъснато оформят пейзажа на ангажиране на клиентите. През последните няколко години пазарът на мобилни устройства се разрастна и е вече достигнал над 70% от трафика на електронната търговия.
Това нарастващо повсеместно използване на мобилни устройства в електронната търговия се дължи на желанието на купувачите да осъществят своята транзакция, без да се налага да преминават през настолен компютър. Те искат това удобство да пазаруват на една ръка разстояние.
Със своите мобилни устройства купувачите вече могат да разглеждат, проучват и купуват продукти, когато и където пожелаят. Тъй като до 2020 г. приходите от мобилни устройства възлизат на 175,4 млрд. долара, през 2021 г. и през следващите няколко години мобилното пазаруване ще бъде все така актуално, както и досега. Това означава, че трябва да се присъедините към революцията в мобилното пазаруване, като предприемете следните действия:
Много скорошна тенденция в света на електронната търговия е възходът на гласовите технологии. Въвеждането на гласови устройства, като Amazon Echo и Google Home, вече доведе до нови начини за взаимодействие на хората с търсачките чрез гласово активирано онлайн сърфиране.
Това гласово сърфиране е вече широко възприето от клиентите, а сега и гласовата търговия е във възход. Гласовата търговия е термин, използван за описание на всяка транзакция с бизнес, която се извършва с помощта на гласово устройство.
Всъщност се смята, че до 2022 г. само в САЩ и Англия, гласовата търговия е генерирала продажби на обща стойност 40 млрд. долара. Amazon въведе гласовото пазаруване през ноември 2016 г., като позволи на потребителите да купуват стоки с помощта на Alexa.
Възможностите за плащане са един от съществените фактори, поради които клиентите ще извършат дадена транзакция. Без наличен канал за плащане по техен избор, те няма да направят покупка от вашия онлайн магазин. Ето защо, за да останете конкурентоспособни, обърнете внимание на новите форми на плащане, които вашите потенциални купувачи изискват.
Понастоящем дигиталните портфейли, като Google Pay, Paypal, Apple или Samsung Pay, са широко прилагани от бизнесите с електронна търговия. Тези цифрови услуги позволяват на хората да правят покупки чрез електронни транзакции, като по този начин позволяват по-безпроблемно пазаруване. Всъщност 70% от хората очакват, че до 2030 г. цифровите плащания ще изместят парите в брой и картите.
Но, друга възможност за плащане, която от известно време насам набира популярност, е криптовалутата. Засега можем да видим, че криптовалутите се използват за големи бизнес транзакции. Преди няколко години Overstock си партнира с ShapeShift, за да приема над 60 криптовалути като плащане в своите онлайн магазини, което доведе до скок на стойността на техните акции от 26%. Много други големи компании също ги последваха и приемат различни видове криптовалути като метод за плащане.
Излишно е да казваме, че с нарастването на необходимостта от други възможности за плащане някои платформи за електронна търговия разработват собствен платежен шлюз за своите търговци. Вижте Shopify и ShopBase - платформа "всичко в едно" за търговци на електронна търговия, които могат да създадат собствен уебсайт за POD или дропшипинг - Shopify Payments и ShopBase Payments са други възможности наред с PayPal, Stripe.
Електронната търговия е един постоянно разширяващ се свят. Със засилващата се покупателна способност на глобалните потребители, нарастването на броя на потребителите на социалните медии и непрекъснато прогресиращите инфраструктура и технологии, бъдещето на електронната търговия през 2021 г. и след това никога не е било по-добро.
Възползвайте се от нашите 10 международни тенденции за растеж, които ще ви помогнат да се подготвите за промените през следващите години и да издигнете бизнеса си в областта на електронната търговия през 2021 г. на нова висота.